Uczy, leczy, wychowuje

Mowa o naturze, która jest najlepszą nauczycielką, terapeutką i wychowawczynią naszego dziecka. Powinniśmy pamiętać o tym przy planowaniu każdego dnia, a zwłaszcza weekendów i wakacji.

Wpływ natury na zachowanie dzieci jest wart fortuny. Po pierwsze efekt uspokajający – dzieci w obcowaniu z przyrodą w sposób naturalny wyciszają się i mają więcej cierpliwości. Po drugie pozytywny wpływ świeżego powietrza i słońca na zdrowie fizyczne. Następnie docenienie piękna natury i zaszczepienie troski o florę i faunę.

69081059_2214309672013468_7595221132614041600_o

69217249_2214314575346311_8072576837412192256_o

69249375_2214306185347150_880066299625996288_o

69269181_2214313365346432_8094879193831047168_o

69311527_2214304162014019_8392659090462998528_o

69388451_2214307108680391_8720405321811492864_o

69444683_2214317975345971_7859056073049636864_o

69591574_2214309332013502_6508353944392040448_o

69601830_2214305925347176_4349525840359325696_o

Kontakt z przyrodą umożliwia uczenie się i rozwijanie niezależności – chodzenie w terenie bez pomocy osoby dorosłej, bez trzymania się za ręce, samodzielne pokonywanie przeszkód (np. przekraczanie powalonego drzewa, przeskakiwanie przez strumyk, omijanie wystających korzeni). W sposób niewymuszony odbywa się nauka o drzewach, ptakach, insektach…

Zewnętrzny świat pobudza zainteresowanie dziecka koncepcją transformacji (zamiana wody w lód, opadające liście, liście zmieniające kolory itp.). Promuje zaciekawienie kompozycją jako kategorią estetyczną (układanie kwiatów, skałek, patyków). Wyzwala umiejętności konstrukcyjne i architektoniczne (podwodne ogrody, zamki z piasku, śnieżne fortece).

69650217_2214318082012627_6213956171296931840_o

69818065_2214311628679939_8491430625167802368_o

69876383_2214306828680419_6362127092695433216_o

69092808_2214304012014034_7253101617115824128_o

69103267_2214305605347208_6638076971936907264_o

69158749_2214304875347281_3103558988885655552_o

69161648_2214303368680765_5533758867734790144_o

69589119_2214304365347332_3288521038228357120_o

70128357_2214304648680637_8275730886457032704_o

zdjęcia: Ola Ohirko

Przebywanie na łonie natury sprzyja pielęgnowaniu empatii (nie każdy dobrze sobie radzi w warunkach terenowych) i pobudza spontaniczne akty współpracy (zawsze znajdzie się sytuacja, która wymaga wzajemnej pomocy). Otoczenie wywołuje poczucie własności przestrzeni (nazywanie miejsc, np.”drzewo węża”, „wielki pająk”, „kryjówka jeża”) i buduje emocjonalne przywiązanie do przyrody.

Las to dla dziecka miejsce optymalne. Starajmy się zatem przebywać tam jak najczęściej. Może i nam uda się skorzystać z jego dobrodziejstw!

autor: Jola